Επιτέλους κυκλοφορείς με τα πατίνια σου έξω και σου αρέσει. Ήρθε η ώρα όμως να μάθεις πώς να σταματήσεις τα Inline Skates σου χρησιμοποιώντας το φρένο τακουνάκι.
Τα περισσότερα inline skates έχουν φρένο στο πίσω μέρος μιας μπότας (τακουνάκι). Είναι ένας από τους πιο απλούς τρόπους σταματήματος στα rollers, αλλά εξακολουθεί να είναι τεχνικά δύσκολη για νεότερους skater. Χωρίζεται σε 4 φάσεις που είναι άμεσα συνεχόμενες και εξαρτώμενες για να μπορέσει να βγει ένα σωστό αποτέλεσμα.
Έτοιμη θέση (Ready position)
Κράτησε τα πόδια παράλληλα, τα πέλματα ανοιχτά σε απόσταση όσο το πλάτος μιας μπότας και οι τροχοί να λικνίζονται ελαφρώς προς τα έξω.
Μην κοιτάς προς τα κάτω ή προς τα εμπρός. Κράτησε τα χέρια και τα μάτια σου επάνω στο δρόμο μπροστά και στην πλάτη σου όρθια.
Μη σκύβεις προς τα εμπρός. Η κλίση προς τα εμπρός θα μειώσει πραγματικά την ισχύ του φρένου.
Ψαλίδισμα (Scissors)
Τράβηξε πίσω το αριστερό πόδι, λύγισε βαθιά τα γόνατά σου και χαλάρωσε προς τα εμπρός το δεξί πόδι (αυτό με το φρένο). Ανασήκωσε το δάκτυλο του παπουτσιού των φρένων, ασκώντας σταθερή πίεση στο φρένο, επεκτείνοντας το γόνατό σου.
Πόση απόσταση (προς τα εμπρός-προς τα πίσω) πρέπει να είναι το ψαλίδι; Κοιτάζοντας από το πλάι, θα υπολογίσεις το δεξί σου πόδι να προσπεράσει το αριστερό και η τελευταία ρόδα και το τακουνάκι του δεξιού σου ποδιού να βρίσκεται ξεκάθαρα μπροστά από το αριστερό σου πόδι. Για τους ψηλότερους ανθρώπους, αυτό μπορεί να είναι λίγο μεγαλύτερο ακόμα για να διασφαλίσεις ότι θα έχεις τις ίδιες γωνίες ποδιών.
Ολίσθηση (Slide)
Επίσης γνωστή ως φάση ελέγχου, η ολίσθηση είναι εκεί που εφαρμόζεται πρώτα το φρένο στο έδαφος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να παραμείνεις σε ένα καλό ψαλίδι ενώ ολισθαίνεις το φρένο, διατηρώντας τα πόδια σου παράλληλα και κοντά μεταξύ τους, χωρίς να επιτρέπεις το δεξί σου πόδι να πλαγιοδρομήσει. Ταυτόχρονα στη θέση αυτή το βάρος του σώματος έρχεται περισσότερο επάνω στο αριστερό πόδι, ελαφρώνοντας λίγο το δεξί.
Το Κάθισμα (Sit)
Το τελευταίο μέρος είναι το «κάθισμα».
Καθώς εφαρμόζεις το φρένο, “κάθισε” λίγο χαμηλώνοντας το πισινό σου. Προσοχή όμως : δεν πρέπει να σκύβεις τον κορμό σου προς τα εμπρός! Το κάθισμα είναι αυτό που δίνει την πίεση πάνω στο τακουνάκι και παράγει την πραγματική δύναμη σταματήματος που ψάχνεις.
Φρόντισε να καθίσεις στα ισχία και ταυτόχρονα να τραβήξεις πίσω το αριστερό πόδι. Ουσιαστικά χρησιμοποίησε το σώμα και το πόδι σου ως μοχλό για να οδηγήσεις το τακουνάκι στο έδαφος. Συνέχισε να πιέζεις την δεξιά σας φτέρνα με το τακουνάκι κόντρα στο έδαφος καθώς αισθάνεσαι την τριβή που δημιουργείται ανάμεσα στο πόδι σου και στο έδαφος.
Πράγματα που μπορεί να πάνε στραβά:
- Νιώθεις σαν να πέφτεις, συνήθως προς τα πίσω.
Αυτό οφείλεται στην κακή θέση του ψαλιδιού. Ένα από τα λάθη που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ότι δεν ελέγχουν με ακρίβεια το ψαλίδι τους. Εάν αφήσεις το ψαλίδι σου να ανοίξει πολύ σε φάρδος, σχεδόν πάντα θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ισορροπίας. Κράτησε το ψαλίδι σου στενό και αρκετά μακρύ για να μην έχεις αυτό το πρόβλημα.
- Απώλεια ισχύος πέδησης / απώλεια ισορροπίας.
Αυτό προκαλείται συνήθως από το τακουνάκι που έρχεται σε επαφή με το έδαφος και οι skaters αφήνουν το άνω μέρος του σώματος και το αριστερό πατίνι να σέρνονται προς τα εμπρός σε σχέση με το φρένο φτέρνας. Στην ουσία πρόκειται για μια αποτυχία ελέγχου ψαλιδιού, αλλά προκαλείται από το ότι το δεξί πόδι επιβραδύνεται από το φρενάρισμα. Η λύση είναι να κρατήσεις το αριστερό πατίνι πίσω και να βεβαιωθείς ότι το ψαλίδι σου μεγαλώνει σε μήκος ελαφρώς όταν κάθεστε.
- Δεν μπορείς να μείνεις στην ευθεία.
Συχνά οι άνθρωποι που μαθαίνουν να φρενάρουν, στρίβουν προς τα δεξιά (ή αριστερά αν το φρένο σου βρίσκεται στο αριστερό πόδι). Και πάλι, αυτό είναι μια απώλεια ακρίβειας ελέγχου του ψαλιδιού. Και τα δύο πόδια πρέπει να ελέγχονται ενεργά και με ακρίβεια ανά πάσα στιγμή. Μια συμβουλή είναι να δείξεις τα δάχτυλα των ποδιών σου σε κάτι μπροστά σου για να σε βοηθήσει να τα κρατήσεις σε ευθεία γραμμή.
- Το φρενάρισμα δεν λειτουργεί όταν πηγαίνεις πιο γρήγορα ή κατηφορικά.
Και πάλι, αυτό είναι ένα θέμα ακριβείας ελέγχου του ψαλιδιού. Καθώς πηγαίνουμε πιο γρήγορα, οι περισσότεροι άνθρωποι υποσυνείδητα είναι πιο νευρικοί. Αυτό θα κάνει το ψαλίδι σας να χαλάσει, καθώς όσο πιο νευρικοί τόσο μεγαλύτερο ψαλίδι πρέπει να έχουμε. Η λύση για αυτό το πρόβλημα είναι να εξασκηθείς και να εξασκηθείς ξανά και ξανά. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της πρακτικής θα πρέπει να περιλαμβάνει την αύξηση της ταχύτητάς σας σταδιακά και την εξάσκηση σς επίπεδο έδαφος με ασφάλεια.
Οι λόφοι είναι δύσκολοι και θα ήταν καλό να μην επιχειρήσεις κάποιο λόφο (κατηφόρα) μέχρι να είσαι σίγουρος ότι μπορείς να το χειριστείς. Ένα έχεις οποιαδήποτε αμφιβολία, οποιαδήποτε αδυναμία, καλύτερα να μην το δοκιμάσεις ακόμη. Να μην ξεκινήσεις ούτε καν από τη μικρότερη πλαγιά μέχρι να μπορέσεις να φρενάρεις με ασφάλεια και από κάθε ταχύτητα που μπορείς σς επίπεδο έδαφος. Μία πιθανή λύση είναι να βρεθεί μια ασφαλής μικρή κατηφόρα με μια πολύ ομαλή κλίση και με ασφαλές-επίπεδο τελείωμα. Ξεκίνησε από κάτω, ανεβαίνοντας μόνο μερικά μέτρα. Με αυτόν τον τρόπο, αν κάτι πάει στραβά, μπορείς απλώς να φτάσεις στο τελείωμα και δεν θα έχεις διανύσει ολόκληρο το λόφο για να κυλήσεις άσχημα ή και να πέσεις.
Προχωρώντας σε επίπεδο
Μπορεί να έχεις δει πολλούς προχωρημένους skate να φρενάρουν χωρίς το τακουνάκι και χρησιμοποιώντας άλλους τρόπους για να σταματήσουν. Στις πρώτες μέρες της καριέρας σου, θα σε συμβούλευα να κολλήσεις με το σταμάτημα με το τακουνάκι. Είναι μια ισχυρή και χρήσιμη στάση που θα σε “ελευθερώσει”, αλλά φυσικά υπάρχουν και μειονεκτήματα.
Το φρένο της φτέρνας (τακουνάκι) μπορεί να λειτουργήσει σαν δεκανίκι.
Μόλις οι skaters φτάσουν άνετα να το χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους , θα έρθει μια στιγμή που το τακουνάκι είναι τόσο εύκολο στη χρήση και τόσο ισχυρό ώστε να αποθαρρύνει έντονα τους περισσότερους ανθρώπους να μάθουν να φρενάρουν με άλλους τρόπους. Σε κάποιο σημείο θα έρθει ο καιρός όπου πρέπει να προωθήσεις τον εαυτό σου για να μάθει άλλους τρόπους φρεναρίσματος και σταματήματος, όπως το T-stop.
Το τακουνάκι παρεμποδίζει κάποια κόλπα
Μερικές φορές κάποια κόλπα φτέρνας – μύτης , σλάλομ κ.λπ., θα σε κάνουν να θέλεις να απαλλαγείς από το τακουνάκι. Αυτό είναι φυσικό . Απλά θυμήσου να πατάς μέσα στα όριά σου και να μην κατεβείς λόφους ή να πηγαίνεις με μεγάλη ταχύτητα, εκτός αν έχεις εξασκηθεί και κατέχεις καλά έναν ικανό εναλλακτικό τρόπο σταματήματος .