Blog
Οι ρόδες είναι από τα πιο βασικά μέρη των Inline Skates καθώς αυτές είναι που έρχονται σε επαφή με το έδαφος και είναι αυτές που καθορίζουν το αποτέλεσμα στην κύλιση.
Φυσικά, τις διαφορές ανάμεσα στα διαφορετικά είδη ρόδας τις αντιλαμβάνεται πραγματικά κάποιος που είναι γνώστης του Inline Skating και έχει ασχοληθεί αρκετά, δοκιμάζοντας διάφορα είδη skating και διάφορα είδη μπότας.
Οι ρόδες έχουν κι αυτές κάποια χαρακτηριστικά, τα κυριότερα από τα οποία είναι:
Μέγεθος Ρόδας (Διάμετρος)
Η διάμετρος ενός τροχού αναφέρεται σε χιλιοστά. Όσο μεγαλύτερος είναι ο τροχός, τόσο γρηγορότερο είναι το πατίνι όταν αναπτύξει την πλήρη ταχύτητα. Με λίγα λόγια η ανάπτυξη (απόσταση που καλύπτεται από τη στροφή του τροχού) και η αποθηκευμένη κινητική ενέργεια είναι μεγαλύτερη.
Από την άλλη πλευρά, ένα πατίνι με μεγάλους τροχούς θα χάσει την αντιδραστικότητα στην αρχή της κίνησης, θα είναι επίσης λιγότερο εύκολο να το χειριστεί κάποιος καθώς η ακτίνα των στροφών είναι μεγαλύτερη και τέλος γιατί το κέντρο βάρους είναι υψηλότερο.
Από την άλλη πλευρά οι μικρότεροι τροχοί προσφέρουν ταχύτερη επιτάχυνση και επιβράδυνση. Όσο μικρότεροι είναι οι τροχοί, τόσο πιο αντιδραστικό και εύκολο είναι να χειριστεί κάποιος το πατίνι και τόσο πιο γρήγορα φτάνει στη μέγιστη ταχύτητα αλλά και πιο εύκολο να το φρενάρει.
Ενδεικτικά σας αναφέρουμε παρακάτω τις διαφορές που θα συναντήσει κάποιος ανάμεσα στους διάφορους τύπους πατινιών:
- Τα παιδικά αυξομειούμενα πατίνια έρχονται συνήθως με τροχούς διαμέτρου 64-70-76 mm ανάλογα με το μεγεθολόγιο τους και παρέχουν χαμηλό σταθερό κέντρο βάρους .
- Τα Fitness skates έρχονται με τροχούς μεγαλύτερης διαμέτρου 76-90mm για να επιτρέπουν ταχύτερο πατινάζ . Αυτό το μέγεθος τα κάνει πιο ευκίνητα αλλά σας δίνει την δυνατότητα να σταματήσετε εύκολα σε περίπτωση κινδύνου.
- Γενικά τα περισσότερα Recreational skates φορούν 70-78mm ρόδες και έχουν μεσαίο ύψος και μεσαίο προφίλ για χρήση σε όλα τα εδάφη.
- Για μεγαλύτερες αποστάσεις , τα Speed, Marathon και τα Off Road πατίνια έχουν ακόμη μεγαλύτερες ρόδες 90- 110mm για να μπορείτε να αναπτύξετε και να διατηρήσετε μεγαλύτερες ταχύτητες καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια.
- Τα Aggressive skates έχουν συνήθως ρόδες 42-72mm, γιατί χρειάζονται κοντές και φαρδιές ρόδες, με στρογγυλεμένο προφίλ και να έχουν συμπαγή πυρήνα έτσι ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα μετά τις προσγειώσεις από τα κόλπα.
- Τα Roller Hockey πατίνια χρησιμοποιούν συνήθως 64-80mm ρόδες , στρογγυλεμένες και φαρδιές για καλύτερο grip.
Σκληρότητα Ρόδας
Η σκληρότητα της ρόδας μετριέται σε σκληρόμετρα (Durometer). Το σκληρόμετρο συμβολίζεται με το επίθημα “A” (πχ. 80Α) και είναι το δεύτερο χαρακτηριστικό που είναι αναγραμμένο επάνω στις ρόδες (πχ.70mm/85A)
Οι χαμηλότεροι αριθμοί υποδηλώνουν έναν πιο μαλακό τροχό και οι υψηλότεροι αριθμοί υποδεικνύουν έναν σκληρότερο τροχό. Το πόσο σκληρή είναι η ρόδα επηρεάζει την ανθεκτικότητα και το κράτημα των πατινιών στο έδαφος (grip) και κατά συνέπεια την ταχύτητα και την απορρόφηση των κραδασμών.
Για να προσδιορίσετε ποια βαθμολογία Durometer χρειάζεστε, πρέπει να καθορίσετε για ποιον τύπο πατινάζ θα χρησιμοποιείτε τα πατίνια σας. Οι πιο μαλακές ρόδες έχουν καλύτερο κράτημα και απορροφούν καλύτερα τους κραδασμούς, είναι κατάλληλες για το χειμώνα και σας προσφέρουν μια πιο ήπια βόλτα. Οι σκληρότεροι τροχοί είναι καλύτεροι το καλοκαίρι όταν το πεζοδρόμιο είναι ζεστό και οι τροχοί τείνουν να μαλακώνουν γιατί είναι πιο ανθεκτικοί, σας δίνουν μεγαλύτερη ταχύτητα, όμως δεν έχουν τόσο καλό grip-άρισμα και δεν βοηθούν πολύ στην απορρόφηση των κραδασμών.
Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι στα Fitness rollers συνήθως οι ρόδες είναι 78A – 85Α ενώ στα Freestyle είναι 78A – 82A.
Προφίλ της ρόδας (πως εφάπτεται στο έδαφος)
Το σχήμα του τροχού μπορεί να μην φαίνεται σημαντικό στοιχείο της επιλογής του τροχού σας, αλλά μην ξεγελιέστε. Το προφίλ είναι η διατομή του τροχού όπου συναντά το έδαφος, όταν το βλέπεις. Το προφίλ ή η καμπύλη καθορίζει το μέγεθος της ρόδας που έρχεται σε επαφή με την επιφάνεια ανά πάσα στιγμή.
Όλες οι ρόδες έχουν φάρδος 24mm στο κέντρο τους αλλά διαφέρουν στο προφίλ τους (το πως εφάπτονται στο έδαφος) και είναι αυτή η παραλλαγή του αποτυπώματος ενός τροχού που παρέχει διαφορετική λειτουργικότητα. Όσο μεγαλύτερο είναι το αποτύπωμα, τόσο καλύτερη είναι η πρόσφυση και η σταθερότητα.
Το σχήμα προφίλ των τροχών σε πολλές περιπτώσεις προχωρημένων inline skater είναι που κάνει τη διαφορά. Επίσης πρέπει να έχετε κατά νου, ότι το προφίλ των τροχών είναι αυτό που τρώγεται πρώτο στις ρόδες και μας δείχνει πολλές φορές, ειδικά όταν είμαστε ακόμη αρχάριοι, εάν ο τρόπος με τον οποίο πατάμε τα πόδια μας στο έδαφος κατά το ρολάρισμα μας είναι σωστό ή όχι. Για να καθυστερήσετε την αλλαγή των τροχών μετά το «φάγωμα» συνιστούμε την περιστροφή τους. Η τακτική περιστροφή των τροχών συνιστάται για την ομοιόμορφη φθορά των τροχών και για μεγαλύτερη διάρκεια.
Το προφίλ του τροχού μπορεί να έχει τρία διαφορετικά σχήματα:
- Λεπτό: για λιγότερη αντίσταση. Ένας μαλακός τροχός (78Α έως 82Α) ταιριάζει για fitness skating, αλλά φθείρεται πιο γρήγορα. Αυτός ο τύπος προφίλ χρησιμοποιείται επίσης για πατινάζ ταχύτητας αλλά με σκληρότερους τροχούς (83Α έως 87Α) κάνοντας έτσι τα πατίνια να είναι ευκολότερα στο χειρισμό αλλά και λιγότερο σταθερά (λιγότερη πρόσφυση).
- Στρόγγυλο: πιο αντιδραστικός και ευκολότερος στον χειρισμό, που προορίζεται πχ. για πατινάζ χόκεϊ, που έχει γρήγορες εναλλαγές κατεύθυνσης. Αυτός ο τύπος τροχού μπορεί να είναι πολύ μαλακός (74Α έως 80Α). Αυτό το σχήμα φέρνει καλή σταθερότητα, αλλά δημιουργεί μεγαλύτερη τριβή. Μπορείτε επίσης να βρείτε πιο σκληρούς τροχούς, αλλά έχουν λιγότερο grip-άρισμα.
- Σχεδόν επίπεδο ή «τετράγωνο»: για aggressive skating καθώς προσφέρει καλύτερη σταθερότητα και υψηλότερο προσδόκιμο ζωής. Αυτοί οι τροχοί είναι πολύ σκληροί (88Α έως 100Α)και όπως υποδηλώνει το όνομά τους, παρέχουν καλό ρολάρισμα.
Το υλικό της ρόδας (από τι είναι φτιαγμένη)
Οι τροχοί στα inline skates είναι συνήθως κατασκευασμένοι από πολυουρεθάνη, ένα είδος ανθεκτικού πλαστικού, μια χυτή ένωση που επιτρέπει διαφορετικά επίπεδα αντοχής και πρόσφυσης. Υπάρχουν μερικά άλλα μοντέλα με καουτσούκ, ειδικά στο πατινάζ σκι και σε όλο το έδαφος.
Ανάλογα με την ποιότητα της πολυουρεθάνης από την οποία είναι κατασκευασμένες, έρχεται και η φθορά τους. Σε αυτό βέβαια συμβάλλει η συχνότητα χρήση, το έδαφος στο οποίο χρησιμοποιούνται τα πατίνια και το βάρος του αναβάτη, γι αυτό και χρειάζονται αντικατάσταση ανάλογα με την χρήση τους.
Σε πιο οικονομικά ή παιδικά μοντέλα μπορεί να συναντήσετε πλαστικές ρόδες αλλά τα περισσότερα από αυτά είτε φθείρονται πολύ γρήγορα είτε έχουν υπερβολική αντίσταση κύλισης , οπότε δεν έχουν καλή απόδοση και πολλές φορές λειτουργούν αποτρεπτικά στην διάθεση κάποιον ειδικά αρχάριο στο να αγαπήσει το άθλημα.