Ποια εταιρεία έκανε το Inline Skating παγκόσμιο trend τη δεκαετία του ’80–’90;

Το inline skating ή αλλιώς τα πατίνια σε ευθεία γραμμή (rollerblades), δεν είναι απλώς μια μόδα. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που άλλαξε τον τρόπο που κινούμαστε, γυμναζόμαστε και διασκεδάζουμε. Από τα πάρκα των ΗΠΑ μέχρι τις πλατείες της Ευρώπης και τα προάστια της Ελλάδας, τα inline skates έγιναν σύμβολο ελευθερίας, fitness και street κουλτούρας.

Αλλά ποια εταιρεία ευθύνεται που αυτή η τάση απογειώθηκε; Ποιος έκανε το inline skating trend των ’80s και ’90s; Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: η Rollerblade Inc.

Ποια εταιρεία έκανε το Inline Skating παγκόσμιο trend τη δεκαετία του ’80–’90;

Από τον 18ο αιώνα στα 80s

Η πρώτη προσπάθεια για inline πατίνια έγινε ήδη από το 1760, όταν ο Jean-Joseph Merlin παρουσίασε ένα πρωτότυπο πατίνι με τροχούς σε ευθεία γραμμή. Χωρίς φρένα, χωρίς σταθερότητα… και με κατάληξη σε έναν σπασμένο καθρέφτη!

Ακολούθησαν διάφορες πατέντες τον 19ο αιώνα, αλλά η ιδέα δεν καρποφόρησε. Το inline skating έμενε στη σκιά, μέχρι που εμφανίστηκε η εταιρεία που θα άλλαζε τα πάντα.

Ποια εταιρεία έκανε το Inline Skating παγκόσμιο trend τη δεκαετία του ’80–’90;

Rollerblade – H Επανάσταση των Olson Brothers

Rollerblade – H Επανάσταση των Olson Brothers

Το 1980 στη Μινεσότα, οι αδελφοί Scott και Brennan Olson βρήκαν ένα παλιό ζευγάρι inline skates που χρησιμοποιούσαν παίκτες hockey για προπόνηση εκτός πάγου. Το βελτίωσαν, έβαλαν καλύτερα ρουλεμάν, πιο σταθερές ρόδες και κυρίως… το εμπορικό μυαλό τους.

Έτσι γεννήθηκε η Rollerblade Inc., η εταιρεία που θα έκανε το inline skating παγκόσμιο trend και η πρώτη εταιρεία που έκανε εμπορική παραγωγή inline skates.

Γιατί η Rollerblade είχε επιτυχία;

  • Marketing: Ήταν οι πρώτοι που επένδυσαν μαζικά σε διαφήμιση.
  • Lifestyle: Δεν πούλησαν απλώς πατίνια, πούλησαν έναν τρόπο ζωής.
  • Καινοτομία: Έβαλαν φρένο στο πίσω μέρος, βελτίωσαν την άνεση, έκαναν το skate προσιτό σε όλους.
  • Διαθεσιμότητα: Διανομή σε μεγάλα καταστήματα αθλητικών, ώστε να τα βρει ο καθένας.

Σύντομα, η λέξη “Rollerblading” έγινε συνώνυμο του inline skating – όπως λέμε “Kleenex” για χαρτομάντιλα.

Οι μεγάλες εταιρείες των ’80s–’90s

Αν και η Rollerblade έκανε την αρχή, δεν ήταν μόνη της. Στη δεκαετία του ’90 μπήκαν δυναμικά κι άλλες εταιρείες που διαμόρφωσαν το sport:

K2 Sports (ΗΠΑ)

  • Μπήκε στο παιχνίδι στα early ’90s.
  • Ξεκίνησε από ski equipment και έφερε την τεχνολογία SoftBoot® (μαλακό μποτάκι αντί για πλαστικό κέλυφος).
    Πολύ δημοφιλή για fitness skating.
  • Έκανε το inline skating πιο άνετο για fitness χρήση.

Roces (Ιταλία)

  • Παραδοσιακή εταιρεία πατινιών από τη δεκαετία του ’50.
  • Στα τέλη του ’80 λανσάρει τα πρώτα Roces Inline Skates.
  • Έπαιξε τεράστιο ρόλο και στο aggressive inline skating τη δεκαετία του ’90.
  • Πολύ δυνατή στο aggressive skating (rails, jumps, tricks).

Bauer & Mission Hockey (Καναδάς/ΗΠΑ)

  • Η Bauer ήταν κορυφαία στα παγοπέδιλα και μπήκε στο inline hockey στη δεκαετία του ’90.
  • Δημιούργησε inline skates ειδικά για hockey players, φέρνοντας την κουλτούρα του hockey στο δρόμο.
  • Αργότερα, η Mission Hockey (ιδρύθηκε 1993) έγινε μεγάλη δύναμη στο inline hockey, κατασκευάζοντας Inline skates ειδικά για hockey players, με σκληρά μποτάκια και αντοχή.

Salomon & Oxygen (Γαλλία/Ιταλία)

  • Salomon: high-end fitness skates, τεχνολογία από σκι.
  • Oxygen: cult εταιρεία των ’90s για aggressive skaters.

Inline Skating Culture: Από fitness σε extreme

Inline Skating Culture: Από fitness σε extreme

Στα ’80s το inline skating ήταν fitness trend. Έβλεπες κόσμο σε πάρκα και παραλίες, να κάνει cardio με πατίνια αντί για τρέξιμο.

Στη δεκαετία του ’90 όμως, ήρθε η έκρηξη του aggressive inline: rails, halfpipes, jumps και βίντεο με skaters που έκαναν κόλπα σαν skateboarders.

Το inline έγινε underground κουλτούρα, με crews, contests και περιοδικά. Εταιρείες όπως Roces, Oxygen και USD (Universal Skate Design) έγιναν σύμβολα της σκηνής.

Inline skating στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, τα inline skates ήρθαν στις αρχές του ’90. Θυμόμαστε ακόμα τις εικόνες από τον Λευκό Πύργο, την παραλία της Θεσσαλονίκης και τις πλατείες της Αθήνας γεμάτες παιδιά και εφήβους με Rollerblade, Roces και K2. Ήταν η εποχή που κάθε μαγαζί αθλητικών είχε ράφια γεμάτα inline skates.

Κληρονομιά

Σήμερα, το inline skating έχει ξανακερδίσει έδαφος:

  • Ως fitness επιλογή (γυμναστική, απώλεια βάρους, cardio).
  • Ως άθλημα (slalom, aggressive, speed skating, hockey).
  • Ως lifestyle: ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, eco-friendly και διασκεδαστικός.

Κι αν όλα ξεκίνησαν με τον Merlin τον 18ο αιώνα, ήταν η Rollerblade Inc. που το έκανε mainstream και έφερε τα πατίνια εκεί που είναι σήμερα.